Want your
own Fotopage?






 
WELCOME TO IDA BAKERY

By: Ida Isk

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 28-Feb-2007 13:00 Email | Share | Bookmark
TAT TELUR .....

tat telur..
nie tengah tunggu sejuk...
ehemmmmmm masih lagi dengan entry makan ya... .Kali nie permintaan anak bujang nak makan tar telur , so sekodeng lee resepi dari nina fotopages... . Thanks ya nina , sorry ida malas type just cut & paste ajee

EGG TART

Bahan Pastri
125 gm butter
60 gm gula icing
1/2 biji putih telur
1 biji telur merah
220 gm tepung gandum
1/2 sudu teh esen vanila

Semua bahan di atas diadun hingga menjadi doh. Bentukkan doh dlm acuan, cucuk2 dengan garpu dan bakar selama 8-10 minit atau separuh masak pada suhu 175'C.

Bahan Kastard telur
280 gm susu segar
160 gm gula
3 biji telur
1 sudu teh esen vanila

Susu segar dan gula dimasak di atas api hingga semua gula larut. Tutupkan api. Dengan menggunakan whisker, masukkan telur dan esen vanila. Kacau perlahan-lahan sahaja. Kemudian tapiskan.

Masukkan adunan ini ke dalam tart yang separuh masak tadi dan bakar selama 15-20 minit pada suhu 175'C. Sejukkan sebelum dialihkan dari acuan.

Note : memang sedap tau... , anak bujang makan seorg diri ajee... ,mama dia masak dpt makan satu ajee... tapi sebenarnya mama dia lebih rela tengok anak makan dari mama makan (dlm hati sebenornya diet weiiiiiiiiiiiiiiiii )

rupa tak cantik tapi rasanya wowwwwwww
[i]

Quote:

mamafami : memang cedap tapi jenis kita nie tak leh ambil lebih dari satu tau.. (faham2 lee ya.. )

kak kham : boleh aper salahnya hantar 10 biji sampai sana jadi tepung semula

zakiah zainudin : tu lee za, kalau dah anak mintak tu kena lee buat walaupun badan tak larat ,pulak tu kalau anak baru sekali sekala ...

Sabrina : tak per sab nanti kalau dah ada zuriat tengok lee mcm ragam mereka

jeff : yang nie cedap tau...

sayang79 : boleh aper salahnya.. tanya lee kalau leh jawab akak jawab ya

f@21*z@1d: cedap tau tart nie ..

nabialishad : kalau rajin wat lee ya

mommy_d&d : bab suruh masak nie yang lomah kepala lutut den oiiiiiiiiiiii , nasi goreng ok tapi nasi tomato kita makan kat kedai ajee ya...

yangmazni : dah jugak teringin nak wat cheese tart tapi ada ajee alasanya

mummy jam : tu lee bab teringin tu memang dah lama cuma masa ajee tak ada kan

elsyazw@yahoo.com: bukan ejin turbo tapi terpaksa

zana/ros : bab zaman muda tu jgn cerita lee sebut ajee semua dah pernah rasa tapi kalau tanya bab masak memang tak pernah masak pun ,dah kawin dan ada anak baru nak masak

aureanayz : insyallah kalau ikut resepi nie jadi sebab ida pun cam tu jugak takut nak cuba resepi lain2 tu...tapi bila tengok resepi nie berani lak

rinnchan : anak bujang kita dua org , ya allah dia org punya selera jgn tanya lee mcm2 permintaan

kuchai : sama lee kita weii... tapi nie anak mintak

marida : tu lee makan satu ajee tak leh byk2 tu..

sayang79 : so far nie tak pernah lak cair pun... elok ajee maintain


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net