WELCOME TO IDA BAKERY

By: Ida Isk

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 4-Apr-2007 14:42 Email | Share | Bookmark
HOMEMADE DADIH FOR DIABETIC PATIENT...

Dadih perisan anggur
Homemade dadih for diabetes patient
Dadih dibuat khas untuk bonda tersayang . Memandang beliau seorang diabetis so dadih nie memang sesuai sekali kerana tidak mengunakan gula langsung . Sukanya bonda makan dadih nie dok berulang2 ajee katanya dadih ida buat lagi sedap dari dadih beli tu... . Alahaiiiiiiiii kembangnya hati nie dpt pujian dari bonda tersayang .

Jadi ida ingin berkongsi resepi nie dengan kawan2 yang lain ,mana tahu ada sesiapa yang kita kenal ada penyakit diabetis, kalau tak ada pun tak aper kan kita kurangkan gula dalam permakanan harian kita ya kata orang elok dicegah sebelum kena .


DADIH FOR DIABETIC PATIENT
Bahanya
11 gram serbuk agar2
1 tin kecil susu pekat manis [375 gram] or boleh guna susu rendah lemak
or leh guna susu tepung or apa2 susu or leh ganti dengan santan
2 sudu besar perasa anggur or apa2 perwarna or perasa ikut suka
2 1/2 liter air [ 10 cawan air]
secubit garam

caranya
bancuh serbuk agar + air + susu + perwarna + secubit garam
atas api sederhana - hingga mendidih
dah mendidih tutup api - tuang dlm bekas ikut suka
sejukan sebelum dihidangkan

note :
ida letak raisin dlm bekas agar2 tu supaya ada rasa sikit bagi
yang bukan pesakit diabetes
boleh jugak letak nata decoco...
mungkin ada yang kata susu tu kan ada gula tapi cuba
tengok jumlah air tu banyak dan tak terasa pun gulanya..
tak per siapa yang takut jugak ada rasa gula ganti dengan
fresh milk ya tapi jumlah air tu mungkin kena kurangankan sedikit
lagi pun resepi nie ida buat untuk mak ida (ikut selera dia)
so kalau untuk orang lain rasa resepi nie tak sesuai tu so kira maaf ajee lee ya

SELAMAT MENCUBA


Jom kita buat homemade dadih


Quote:


jeff : tak yah tunggu kena diabetes, la nie pun leh rasa jugak

mamazieza : sama2 lee kita berkongsi resepi ya

anniag : cuba lee wat ya

:~F&Z~ : sesekali tukar selera wat dadih sendiri kan

wanzee : tak rasa lagi dah tahu cedap ke ? cuma rasanya tawar bagi kita yang sihat nie

hanieliza : wahhhhhhhhh kak liza pun jual dadih ya nanti leh cuba resepi kak liza lak ya , jual satu berapa ya? kat sini kalau saiz besar tu RM1

mamafami : tak ada rasa manis langsung geng kata org dulu2 tawar melesirrrrrrrrrrr memang tengok nama susu pekat manis kita akan ingat manis tapi dah kena air 2 1/2 liter tu tak ada manis pun...

darkangel : if u r lucky one day u will its in english anyway happy b'day

rinnchan : jangan fobia dengar nama susu pekat manis tu tak ada rasa manisnya tapi ada pilihan lain jugak sama method just tukar lee susu tu ke susu rendah lemak or susu segar or apa2 susu asalkan jangan guna susu ibu dah lee

isk : haii isk dah lama tak singgah umah akak nie ya , hero mcm dah besar ke?

mama muhammad : sesekali watkan untuk bonda tu dah dari kecik hingga besar dia masakkan untuk kita kan... tapi masakan bonda sendiri lee yang paling sedap didunia nie kan

aureanayz : tol tu kalau dah sejuk makan tu rasa lalu kat tekak tu nyaman ajee tapi kalau nak wat kena tambah gula sikit ya sebab yang nie rasa kurenggggggggggggg manisnya

ummi Nurin : tu lee sebenarnya sempoi ajee wat dadih nie

zana/ros : tol tu petang2 balik kerja kena ngan jam tu hati panas tu kena dadih nie sejuk jadi nya



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net